kundklubb

System för kundklubbar

System för kundklubbar

När man vill visa sina kunder uppskattning och ge dem något speciellt så är det vanligt att man startar en kundklubb. Detta visar kunden att man som företag vill premiera de som är trogna kunder och att man dessutom är ett modernt och vaket företag som hänger med i trenderna. Om man känner sig osäker på hur man startar en kundklubb företag så finns det hjälp att få genom en enkel sökning på internet. Tur är det eftersom det är en hel del beslut som ska fattas. Dessutom skall ett fungerande system byggas upp som medlemmarna i kundklubben ska registreras i och administreras genom framöver.

 

Lägga upp ett system

För att administrera en kundklubb behöver man få förslag på vilken typ av erbjudanden som man ska ge och när de ska erbjudas. Även hur man mäter nyttan med kundklubben och vad som kunderna verkar vara speciellt intresserade av. Särskilt viktigt är det att ha ett digitalt system för att administrera medlemmarna i kundklubben; registrering av nyanmälda, hur mycket medlemmarna handlar för och även vilka produkter de handlar. Kanske lägger man även in vilken bransch medlemmarna arbetar inom. Viktigt är också att det noteras vem eller vilka inom företaget som får nyttja kundklubbens erbjudanden å företagets vägnar.

 

 

Privatperson eller företag

Skillnaden mellan en kundklubb för företag och en för privatpersoner är egentligen inte så stor. Båda kundklubbarna kan ha flera personer knutna till kontot; företaget flera anställda och privatpersoner hela familjen. Det som möjligtvis skiljer sig åt kan vara att de kundträffar som anordnas kan vara lite mer teoretiskt och företagsmässigt upplagda inom företagets klubb medan de är lite mer känslomässigt och personligt upplagda för privata kundklubbar. I övrigt så kan båda handla om rabatter beroende på hur mycket man handlar för, en förtitt på nysläppta varor, frukostträffar med mera. Både företag och privatpersoner handlar i grunden om samma personliga kunder.